השבוע בהמקום
תרמו לנו

לטייל בסוכה- לחג הסוכות

יוני מילוא

סיפור מרגש שקראתי בספר עטור השבחים "תיאום כוונות", מספר על קבוצת לוחמים שתוך כדי מלחמת יוה"כ, סיככה על מכתש שיצר פגז, ובתוכו עשו קידוש חג, ואכלו מציות…. זה סוכה קטנה מדי ?? על פי ההלכה מספיקה סוכה שכל כולה כ 70 X 70 ס"מ וגובהה כמטר בלבד.
אבל אם כך, איך אפשר לטייל בסוכה ?
ובכל זאת, אחד הביטויים המרתקים המופיעים ביחס לחג הסוכות במסכת סוכה, אומר כי: "כל שבעת הימים, אדם עושה סוכתו קבע וביתו עראי. כיצד ? היו לו כלים נאים מעלן לסוכה, מצעות נאות מעלן לסוכה, אוכל ושותה ומטייל בסוכה".
ביטוי זה האחרון, הינו מוזר ביותר. מילא אכילה ושתייה בסוכה, אבל טיול- הכיצד ?!
על מנת להבין את הדרישה הזו ננסה להתבונן מעט במשמעותו של חג הסוכות, ולהיזכר במשמעות הפנימית של המושג "לטייל".
חג הסוכות הנחוג מיד לאחר יום הכיפורים, מהווה מעין המשך אך גם ניגוד ליום זה.
יום הכיפורים מתבטא בניתוק ממעגלי החיים, בשביתה מוחלטת כמעט מכל החומרי והפיזי שבאדם, והתמקדותו במלאכיותו- בעולמו הפנימי הרוחני והמוסרי/חברתי. וכהגדרתו המדויקת והמאירה של רבנו הרמב"ם בכותרת הלכות היום: 'הלכות שביתת העשור'.
חג הסוכות לעומתו, מבטא חיבור מלא ומקיף של האדם לטבע ולחיים.
בחג הסוכות נצטווינו לראשונה: "ושמחת בחגיך".
בחג זה אנו יוצאים אל הסוכה המסוככת בחומרים טבעיים בלבד, אנו נוטלים ארבעה מינים מן הטבע, ובמקדש, יתירה הייתה מצוות 'ניסוך המים'- שהייתה נעשית משאיבת המים ועד לניסוכם במקדש – בשמחה אדירה, שירה וריקודים- "שמחת בית השואבה".
לכאורה, יש כאן מעבר הנראה חד וניגודי, אך למעשה דומה כי יש כאן השלמה והרמוניה בין החגים.
ביום הכיפורים אנו מיטהרים ומתחברים לחלקים הגבוהים והפנימיים שבאישיותנו- בעזרת השביתה. בסוכות אנו משלימים את התמונה וחוזרים לחיים טבעיים שמחים וזורמים, מתוך אמונה כי החיים הם דבר קדוש וטהור, אם רק נוכל לחיותם כך.
היכולת לחיות בטהרה מוסרית ורוחנית, היא תולדה של התהליך שעברנו בקרבנו ביום הכיפורים בו התחברנו לעומק נפשנו, ונקינו את הראש והלב מכל המבוכות, המשקעים והטעויות שהצטברו במשך השנה החולפת, והעיבו על יכולתנו להיות טבעיים ולזרום עם עצמנו.
כעת יכול האדם לשוב אל עצמו ועצמיותו בשמחה ובטוב לבב, מתוך ידיעה כי שמחתו טהורה היא ואמיתית, ולא מלאכותית חיצונית, המטייחת על כאביו ותסכוליו הפנימיים במסכות מצטעצעות, ובעזרים מלאכותיים.
את עומק השמחה וטבעיות החיים מבטא הביטוי "לטייל בסוכה".
בעבר עסקנו (בפרשת בחוקותי) בביטוי החז"לי 'לטייל', אז גילינו כי טיול שונה מאוד מ'הליכה אל'…
ללכת, הולכים אל יעד ספציפי מוגדר, והדרך נטולת משמעות ואף מטריחה ומיותרת לעיתים, לטייל- פירושו ליהנות מכל רגע נתון, ולחוות כל מקום שבו דורכות רגלינו ומביטות עינינו.
בתרגום לעולם רוחני- ללכת פירושו לפגוש את האלוקות ואת הרוחניות בנקודות מסוימות ומצומצמות מאוד בחיים, לעומת זאת לטייל (או 'להתהלך') משמעותו לפוגשו בכל צעד ובכל מקום.
בסוכה, כשאנו אוכלים ושותים וחווים את היום יום, אנו 'מטיילים' בה במובן של לחיות ולחוות כל רגע. אנו נדרשים לבלות בסוכה את רגעי יומנו, ולחוות בכל רגע את היותנו נתונים "בצל השכינה והאמונה"- "בצילא דמהימנותא" כלשון ספרי הסוד.
סוכות הוא הזדמנות מרתקת עבורי לחיות כאן ועכשיו- אבל עמוק ומשמח. לחוות קדושה ושכינה, אך גם בסוכת ביתי וחצרי, ולא רק בחצרות בית המקדש.
ומעל הכול, לפני סיום רצף 'עונת החגים' והשיבה אל החיים הפשוטים והסוחפים, לפגוש את חיי ממקום טבעי וזורם, ובו זמנית פנימי עמוק ושמח.
אם אדע לטייל בסוכה, לא רק לשבת לאכול לשתות וכדו', אלא ממש לחיות כל רגע רגע במלוא עוצמתו ויופיו, לא לרוץ לרגע הבא שעוד לא הגיע וכבר חלף לו, אם אדע לשמוח בחיי כפי שהם, ולרצות להשביחם בכל דקה מתוכי, יהפוך חג הסוכות ל'מפתח' של כל השנה כולה. מפתח שיפתח את שערי הלב והשמחה, החיים והטבעיות, ויגלה כי אפשר וצריך לחיות חיים טהורים ומלאים ביעדים, אך לא פחות, שמחים וטובים ופשוטים.
חג שמח.

תוכן נוסף שיעניין אותך

ברי סחרוף ואהוד בנאי- "שלום לך דודי"

הופעה חיה ב'המקום'

לחצו להמשך >

אביתר בנאי וארז לב ארי- "מה אעשה"

הופעה חיה ב'המקום'

לחצו להמשך >

גמרא בחמש דקות!

מאיר דורפמן

לחצו להמשך >

הכנה ליום כיפור

מערכת המקום

לחצו להמשך >

למה שיטת ימימה?

מערכת המקום

לחצו להמשך >

בחירה חופשית – יש כזה דבר?

הרב אריה הנדלר

לחצו להמשך >

"מעשה מחוזה בכוכבים"

הרב הנדלרר

לחצו להמשך >

מאיר דורפמן- גמרא למתחילים

מאיר דורפמן

לחצו להמשך >

אמונה-אשליה מתוקה או מציאות?

מאיר דורפמן

לחצו להמשך >

לאן העולם הזה זורם?

מאיר דורפמן

לחצו להמשך >